top of page

Jak odzyskać pieniądze utracone w wyniku oszustwa phishingowego?

Phishing to rodzaj cyberataku, który dzisiaj stosowany jest wręcz masowo. Fałszywe maile z informacją o zadłużeniu za prąd wraz z linkiem do opłaty, to tylko jeden z przykładów. Phishing wykorzystuje najczęściej internetową przestrzeń, a przestępca podszywa się pod inną osobę albo instytucję w celu wyłudzenia poufnych danych. Niestety bardzo często są to dane do logowania w bankowości mobilnej, co skutkuje wyczyszczeniem konta ofiary. Chociaż wciąż nie ma skutecznych metod obrony przed phishingiem, można jedynie być czujnym w obliczu otrzymania maila czy sms niewiadomego pochodzenia, to udaje się odzyskać utracone środki. Banki bardzo często utrudniają cały proces, ale jest to możliwe. Dowiedz się więcej już teraz.


Co zrobić od razu po wykryciu kradzieży środków z konta bankowego?


Natychmiast powiadom swój bank o cyberataku i utracie środków. Instytucja od razu zablokuje dostęp do Twojego rachunku, co zapobiegnie realizacji kolejnych przelewów. Jeśli reakcja będzie błyskawiczna, być może uda się udaremnić kradzież pieniędzy, jeśli oszust wykonał przelew na inne konto.


Zawiadomienie Policji o popełnieniu przestępstwa


Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa tylko w nielicznych przypadkach pozwala złapać złodziei. Niestety, sprawy są z reguły umarzane z powodu niewykrycia sprawców. Bez względu na wynik prowadzonego przez funkcjonariuszy postępowania, cyberatak i kradzież środków z konta zawsze powinien być zgłaszany na komisariacie. Dokument o takim powiadomieniu może przydać się w celu walki z bankiem, jeśli ten nie będzie chciał oddać utraconych pieniędzy.


Złożenie reklamacji w banku


Banki mają obowiązek zwrotu utraconych w wyniku ataku phishingowego środków. Niestety, bardzo często odrzucają reklamacje z uzasadnieniem, że wina straty pieniędzy leży po stronie klientów.

Jeśli w wyniku oszustwa phishingowego straciłeś środki, w pierwszym etapie złóż reklamację w swoim banku. Jeśli zostanie ona odrzucona, zgłoś sprawę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK). Wielu instytucjom bankowym postawiono już w takich sprawach zarzuty.


Sprawa sądowa


Kolejną możliwością, która daje szanse na odzyskanie skradzionych pieniędzy, jest założenie sprawy w sądzie. W tym celu doskonałą opcją jest współpraca z kancelarią adwokacką i wyspecjalizowanym w dziedzinie cyberataków prawnikiem. Należy mieć na uwadze, że banki to potężne instytucje, które stać na zatrudnianie najlepszych adwokatów i radców, dlatego samodzielne prowadzenie sprawy może zakończyć się fiaskiem. W licznych sytuacjach banki korzystają na niewiedzy w zakresie obowiązujących przepisów prawa i braku doświadczenia przeciętnego konsumenta.


Jak zapobiegać oszustwom phishingowym?


Nie klikaj w podejrzane linki, nie podawaj swoich haseł poprzez SMS, nie autoryzuj płatności na prośbę różnego rodzaju instytucji. Bank ani różnego rodzaju podmioty gospodarcze nie mają w swojej praktyce takich działań. Zgodnie z dewizą „przezorny zawsze ubezpieczony” sprawdzaj kilka razy rachunek bankowy, zanim zrealizujesz przelew i weryfikuj jego odbiorcę.


Comments


bottom of page